گزینه ارشد

ناشر و مشاور کارشناسی ارشد مدیریت (کسب و کار، اجرایی، بازرگانی، دولتی، ورزشی، MBA و ...)

گزینه ارشد

ناشر و مشاور کارشناسی ارشد مدیریت (کسب و کار، اجرایی، بازرگانی، دولتی، ورزشی، MBA و ...)

گزینه ارشد

این وبلاگ موسسه انتشارات گزینه ارشد و با مدیریت فارغ التحصیلان پیام نور جهت ارتباط با دانشجویان کارشناسی ارشد پیام نور سراسر ایران زمین می باشد.
شماره های تماس ما:
2070138 0912
2070138 0901
2070138 0902

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است.

بایگانی
نویسندگان

پژوهش محور یا آموزش محور؟

دوشنبه دی ۲۷ ۱۳۹۵، ۰۳:۴۵ ب.ظ

در پاسخ به سوال همیشگی پژوهش محور یا آموزش محور باید عرض کنم این سوال برای همه یک پاسخ واحد ندارد و هر دانشجو شرایط خاص خودش را دارد. اما بطور کلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد پیام نور، دو تیپ دانشجو می توان متصور شد با 2 پاسخ مشخص به شرح زیر:
1- دانشجوی تازه لیسانس گرفته و در ابتدای سن جوانی و بدون سابقه کار که تازه می خواهد با مدرک کارشناسی ارشد به دنبال استخدام رفته و برای فرصتهای مختلف شغلی رزومه ارسال کند. در رزومه این دانشجو قطعاً وجود پایان نامه یک وزنه خواهد بود و موثر برای استخدام در فرصتهای شغلی آینده.

2- دانشجوی با سابقه کاری که لیسانس خود را چندین سال قبل گرفته و چندین سال هم سابقه شغلی دارد و هدف از تحصیل مقطع ارشد فقط ارتقای شغلی در همان مجموعه شغلی یا پرستیژ شغلی، پرستیژ اجتماعی و امثالهم است. پایان نامه برای این دانشجو هیچ نفعی نخواهد داشت جز صرف چند میلیون هزینه و زمان. حتی اگر چنین دانشجویی بخواهد به دنبال فرصت شغلی جدیدی باشد سابقه کاری در رزومه مهمتر از وجود یا عدم وجود پایان نامه خواهد بود. لذا برای چنین دانشجویی پایان نامه هیچ نفعی نخواهد داشت.

قابل توجه اینکه شهریه متغیر هر واحد پایان نامه حدود 400 هزار تومان که چهار واحد آن حدود 1.600 میلیون خواهد شد. بعلاوه اینکه تمدید پایان نامه ناتمام هم شهریه ثابت 850 هزار تومانی دارد.

البته بحث ادامه تحصیل دکترا هم بحث دیگری است. مطابق قوانین فعلی، پایان نامه فقط 4 امتیاز از 100 امتیاز مصاحبه را دارد. لذا نبود پایان نامه را به راحتی می توان با کارهای پژوهشی دیگر مثل چاپ مقاله جبران کرد. یعنی برای ادامه تحصیل دکترا هیچ مشکلی برای دانشجویان آموزش محور نخواهد بود. بحث ادامه تحصیل دکترا بحث مفصل دیگری است که قبلاً مطرح شده است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۷
علی سعیدی راد